Przeliczeni.pl
Wszystko o prowadzeniu biznesu w galerii handlowej bez cenzury i ukrywania niewygodnych faktów.

Tutaj zobaczysz jak to działa "od kuchni": nadużycia, fałszowanie informacji, szantaż.
Przeliczeni.pl
Systemy franczyzowe w Polsce - czy rzeczywiście to taki złoty biznes?

Sprawdź na blogu jak wyglądają realia prowadzenia tego rodzaju działalności.
Przeliczeni.pl
Bankructwa, rozwody, bezdomność, ucieczki z kraju.

Świadectwa ludzi, których wykończył system retail.

“Kluczem jest franczyza”-poradnik najemcy

Katowice. ...

Katowice. Warszawa.

Napisał czytelnik. Ciekawe.

„Sam pracuję na rynku nieruchomości i już dawno widziałem jakie historie odgrywają się nie tylko w dużych galeriach, ale w tych różnych pseudo-galeriach typu “Gwarek” w Tarnowskich Górach, gdzie na mniejszą skalę wobec najemców kopiowano te wszystkie rozwiązania z “dużego” retailu, typu kary za niedotrzymanie godzin otwarcia sklepu itd. znam też ludzi, którzy rzucili się np. na Silesia City Center i potem składali się na zakupy Paris Hilton…

Zresztą w SCC za często nie bywam, ale widać już oklejone lokale, że zmiana lokalizacji, nowy najemca itd., co kiedyś było w SCC nie do pomyślenia. Ale mamy przecież jeszcze Galerię Katowicką i od grudnia galerię w miejscu starego Supersamu.

A wszędzie to samo, klony sieciówek itd.. A ludziom się pieniądze nie klonują. Retail w Katowicach już zaczyna zjadać swój ogon, a przecież mówi się jeszcze o budowie galerii na południu przez Echo Investment.

Teraz czekam na książkę o franczyzie, bo akurat w nieruchomościach też jest trochę takich projektów franczyzowych i nawet chciałem coś o tym skrobnąć. Takie np. Północ Nieruchomości z Krakowa, które kilka lat temu weszło na New Connect, zebrali kasę, w prospekcie emisyjnym obiecywali odział własny w każdym powiecie, a potem już tylko zamykali, akcje w dół itd.. Potem zrozumieli, że kluczem jest franczyza.

Obecnie nie mają praktycznie żadnego oddziału własnego, tylko franczyzowe, bo centrala w Krakowie z tego wyżyje. Taki Remax z USA też nie przekonał, że jego marka może sama sprzedawać, wielu ludzi, którzy działali na franczyzie wróciło do własnych niezależnych firm. Model amerykański się nie sprawdził w Polsce. Metrohouse – ludzie w ramach franczyzy musza stosować wymyślone w Warszawie wzory umów pośrednictwa, a potem przychodzi UOKiK i dowala kary za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, klauzule abuzywne itd.”

Czytelnik prowadzi kancelarię prawną. Umówiliśmy się, że od czasu do czasu napisze tekst na jakiś temat związany z poruszanymi zagadnieniami. Pro publico bono.

Głośna była sprawa usunięcia z SCC najemców którzy rozkręcili punkt, a potem żona jednego z dyrektorów weszła na gotowe. Po interwencji Gazety Wyborczej i głośnej publikacji nepoci zmienili jednak zdanie.

http://katowice.wyborcza.pl/katowice/1,35063,18346866,koniec-nepotyzmu-w-silesia-city-center-najemcy-wracaja-do-kuli.html

Dlatego stara kupiecka zasada, że słowo to słowo nie ma zastosowania w systemie retail. Zresztą nie tylko o kupiecką zasadę chodzi.

Praktycznie każdy może uruchomić system franczyzowy nie zrzeszając się z organizacjami takimi jak np. Polska Organizacja Franczyzodawców. Czyli coś wymyślisz, ułożysz czy skopiujesz umowę i możesz próbować sprzedawać „koncept” jako sprawdzony. Zdaniem wydawcy portalu franchaising.pl w przypadkach wymyślania takich nowych marek, nie sprawdzonych, mamy do czynienia z oszustwem.

-Jeśli są takie marki to proszę napisać, że to jest oszustwo. Nie przyjmujemy do POF-u firm, które nie mają przynajmniej dwóch własnych lokalizacji sprawdzonych-mówi Arkadiusz Słodkowski członek zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców.

To szeroki temat, ale niszowy.

Dobrze, że pan napisał, bo z tego wynika, że SCC się delikatnie opróżnia, a to początek procesu wychodzenia i zaklejania witryn. Nie da się inaczej. Czynsze, czynsze, czynsze. Z sufitu. Kolejne zjawisko to ubożejące społeczeństwo, nasycenie- to następne zjawisko przerabiane w niektórych krajach na „zachodzie”.  Niepewność na rynkach, zamachy w turystycznych krajach-to ma z kolei związek ze zmianami destynacji turystycznych i sprzedaż wczasów np. w Egipcie czy Turcji dla istniejących czy nowo powstających biur podróży. Wreszcie rewolucyjne zmiany w sprzedaży on-line, nowoczesne technologie wypierające dawne sposoby handlu, komunikowania się i świadczenia pracy. To razem wzięte- równa się -zmierzch produktu w postaci galerii handlowych na tych zasadach.

Systemy franczyzowe choćby nie wiadomo jak atrakcyjne w zderzeniu ze ścianą galerii handlowych w wielu przypadkach są prostą drogą do ruiny.

Czytelnik wspomniał, że jemu od dawna są znane tematy retailu czy franczyzy, ale nie były te mechanizmy ujawniane na forum publicznym. Dlatego moim zdaniem warto mimo wszystko iść pod prąd, choć dziś jest trochę łatwiej o tym pisać.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *