Przeliczeni.pl
Wszystko o prowadzeniu biznesu w galerii handlowej bez cenzury i ukrywania niewygodnych faktów.

Tutaj zobaczysz jak to działa "od kuchni": nadużycia, fałszowanie informacji, szantaż.
Przeliczeni.pl
Systemy franczyzowe w Polsce - czy rzeczywiście to taki złoty biznes?

Sprawdź na blogu jak wyglądają realia prowadzenia tego rodzaju działalności.
Przeliczeni.pl
Bankructwa, rozwody, bezdomność, ucieczki z kraju.

Świadectwa ludzi, których wykończył system retail.

Miejsce zrównoważonego rozboju-poradnik najemcy

Czytelnicy nie gęsi. ...

Czytelnicy nie gęsi. I swój pogląd mają.

„W ramach ćwiczeń z języka polskiego staramy się zrozumieć, co poeta miał na myśli. Nowa inwestycja = nowomowa retailowa:

„Nowa nazwa jest odzwierciedleniem wartości, na których budujemy wizerunek marki. Centrum handlowe w Katowicach będzie obiektem nowoczesnym i zawsze na czasie, promującym takie wartości jak innowacyjność, radość, przynależność do grupy. Będzie to nowa przestrzeń publiczna pozytywnie wpływająca na otoczenie, zgodna z trendami ekologii i zrównoważonego rozwoju. Miejsce prospołeczne, przeznaczone dla osób dbających o poprawę jakości życia i właściwie rozumiejących pojęcie „life style”.

Filarami nowej nazwy są walory naszej inwestycji, wynikające z jej funkcji i oferty, dlatego kładziemy nacisk na komfort, różnorodność, kompleksowość, swobodę. Stąd nazwa Libero, która w języku łacińskim i esperanto oznacza wolny, wolność. Libero to wreszcie bezpośrednie nawiązanie do dzielnicy Ligota, której nazwa oznacza również wolność” – mówi Katarzyna Porębska, manager ds. marketingu w Dziale Centrów Handlowych Echo Investment”.

Panie Rafale. To perypatetycy.

A z innej beczki “Franczyza fakty i mity” czyli książka dedykowana filozofom, którzy wiedzą „jak”. Mały kolejny fragment.

 

„W kolejnej publikacji książkowej „Franczyza-droga do sukcesu” z 2009 roku autorka definiuje franczyzę jako „Franczyza to koncepcja, która gwarantuje franczyzodawcy sukces, a franczyzobiorcy pozwala minimalizować ryzyko związane z prowadzeniem działalności”.

 

Przywołuje markę Fornetti jako przykład dynamicznego rozwoju firmy zaznaczając jednak, że firma masowo zamyka punkty.  Węgierski koncept liczył w tamtym czasie 3 tysiące punktów na świecie. W Polsce ok. 150.

„Wymagany kapitał potrzebny do rozpoczęcia działalności wynosi około 60 000 – 80 000 PLN i uzależniony jest od wielkości lokalizacji, typu lokalu i stopnia jego przygotowania pod działalność gastronomiczną. W tej kwocie zawarty jest  koszt doprowadzenia mediów, zabudowy stoiska oraz jego pełne wyposażenie. Projekt stoiska i nadzór nad jego wykonaniem firma oferuje Partnerom bezpłatnie”-zachęca tekst ze strony internetowej.

Odpowiedzialna za rozwój sieci franczyzowej Fornetti jest szczera i rozmowna.

 

-Nie polecam franczyzy. Po co płacić? Niech pan weźmie kącik piekarniczy. My robiliśmy franczyzę pod klucz i zdarzało się, że samo podłączenie mediów to był koszt 40.000 złotych. Franczyza pana ogranicza, musi pan podpisać umowę na trzy lata i ma pan związane ręce.

 

Zrezygnowaliśmy z wykonawcy 1,5 roku temu z prostego powodu. Okazało się, że przepłacaliśmy my i franczyzobiorcy za stoiska. Bardzo dużo punktów się zamknęło. Dziś mamy 35 firmowych własnych i dwadzieścia kilka franczyzowych zresztą ludzie przechodzą za naszą zgodą na kąciki a nie na franczyzowe punkty . 30% naszego sukcesu to był zapach który przyciągał. Teraz niestety mamy zmienioną technologię i nie wypiekamy ciasteczek w garowniku i tego zapachu nie ma. To był taki drożdżowy zapach. Dziś jest tylko wypiek.

 

Namawiam na kącik piekarniczy bo może pan sprzedawać też inne pieczywo. Innych producentów. Mamy tez już rurki, gofry i kawę frappe. Ostatnio sam nasz partner w Kraśniku wybudował stoisko za 12.000 tysięcy złotych. Jak pan chce to pan też może sam zlecić. Mieliśmy ramowe umowy podpisane z Tesco i Obi, ale Tesco pada i to właśnie tam pozamykali franczyzobiorcy najwięcej punktów. Zostaliśmy tylko w dobrych Tescach.

Ja powiem jak liczyć potencjał. Dobrze by było, żeby obok miejsca gdzie stanie Fornetti przechodziło ok. 600 ludzi dziennie. O różnych porach dnia, w weekendy i dzieli się to przez dwanaście liczeń i wychodzi średnia potencjału ludzi przechodzących obok punktu. To się wtedy opłaca. Teraz będą zmiany czyli opłata wstępna wyniesie 10.000 złotych plus co miesiąc 600 złotych na działania marketingowe. Kiedyś bonusy wypłacaliśmy np. w  formie odzieży firmowej.

 

W firmie są ciągle zmiany. Mamy już 13 prezesa a ja sprzedaję know how od 16 lat. Od nas franczyzobiorca kupował tez piece za 4000 złotych, zamrażarki. Mamy ich sporo w magazynach.  Teraz rynek jest zwariowany.  Dziś ciasto jest wożone ze Słowacji bo taniej. Zamknięta została fabryka we Wrocławiu”.

Roboczy fragment książki „Franczyza-fakty i mity”. Autorzy: Mira Suchodolska, Rafał Kinowski  i Daniel Dziewit. Wydanie wrzesień 2016.

Sugeruję nie podpisywanie umów w gh Libero pomimo, że głównym najemcą jest Arek Milik napastnik reprezentacji Polski. Snajper Ajaxu ma i będzie miał z czego dokładać. 

 

 

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *