Przeliczeni.pl
Wszystko o prowadzeniu biznesu w galerii handlowej bez cenzury i ukrywania niewygodnych faktów.

Tutaj zobaczysz jak to działa "od kuchni": nadużycia, fałszowanie informacji, szantaż.
Przeliczeni.pl
Systemy franczyzowe w Polsce - czy rzeczywiście to taki złoty biznes?

Sprawdź na blogu jak wyglądają realia prowadzenia tego rodzaju działalności.
Przeliczeni.pl
Bankructwa, rozwody, bezdomność, ucieczki z kraju.

Świadectwa ludzi, których wykończył system retail.
Marlboro Lokowanie Produktu

Lokowanie produktu w Wiadomościach TVP

W Wiadomościach TVP reklamują Żabka Polska, Kto za to płaci? Żabka? Podatnicy?
Zanim przejdziemy do sedna sprawy to krótkie wprowadzenie do tematu reklam i lokowania produktów. Prekursorami wprowadzania papierosów Marlboro do scen filmowych byli producenci w Hollywood. Potem pojawiła się Coca Cola i coraz dłuższy łańcuch przeróżnych produktów gościł na ekranach kin. Promocją różnego rodzaju coltów były westerny, czyli bajki dla dorosłych w których bohaterowie w zależności od scenariusza walczyli z dobrem albo ze złem.
Dziś producenci nowego iPhone martwią się gotowym już filmem z Danielem Craigiem, bo nowy James Bond na razie czeka w zamrażarce na odmrożenie kin. Półtora roku temu film był gotowy i sympatyczny 007 się postarzał na tyle, że producenci muszą dograć kilka nowych scen z najnowszym modelem iPhone, bo ten sprzed 1,5 roku nie jest już hitem i produkt trzeba podmienić.
Ukuto określenie na taki sposób płatnej reklamy i nazwano to „lokowaniem produktu”. Z czasem ten sposób uregulowano prawnie, czyli nadawca ma obowiązek powiedzieć widzowi czy czytelnikowi, że w tym, a tym programie zastosowano „lokowanie produktu”. Nie jest to kwestią dobrej woli, ale obowiązek pod groźbą kar nakładanych przez UOKiK.
Stosuje się też określenie „materiał partnerski” po to, aby konsument informacji wiedział, że to nie jest materiał od początku do końca napisany przez danego autora.
Lokowanie Produktu
Źródło: www.krrrit.giv.pl
Zostawmy filmy, portale i gazety i przejdźmy do Telewizji. Jak wygląda realizacja materiałów telewizyjnych w przypadku sondy ulicznej?

Reporter „zaczepia” i zagaduje przechodniów, kierowców – zadaje pytanie w jakiejś sprawie. Po zebraniu wystarczającej ilości „setek” jedzie na montaż i dokleja do całości tego co potem oglądamy jako newsa czy felieton. Realizując sondę ostateczne zdanie jak ma być ustawiony rozmówca należy do operatora. Dlaczego?

To on wie jak pada światło, cienie, jakie zbierane są dźwięki poboczne. I jest taka zasada, że ustawiamy rozmówcę tak, aby w tle, pod żadnym pozorem nie znalazło się logo firmy. Wyjątek stanowią materiały – jeśli sonda dotyczy danej konkretnej firmy, wówczas mogą być loga, odzież firmowa itp.
Bywa, że operator nie zauważy (choć zdarza się to niezmiernie rzadko), że w tle rozmówcy napatoczy się jakieś logo (np. przejeżdżający samochód). Co wtedy?
Obowiązkiem autora materiału i montażysty jest je zamazać, tak, aby nie narazić się na zarzut o kryptoreklamę. A co, jeśli jeden i drugi na montażowni logo przeoczą?
Podczas tzw. kolaudacji gotowego materiału wydawca ma obowiązek zwrócić na to uwagę, że logo nie jest zamazane i polecić zamazanie loga tak, aby było nierozpoznawalne. Chyba, że klient za to zapłacił.

I teraz przejdźmy do zapowiadanego sedna sprawy.

W głównym wydaniu Wiadomości TVP o 19.30 z dnia 14.02.2021 podczas sondy ulicznej rozmówca odpowiada na pytania dotyczące castingu na astronautów.
Wiadomości TVP Lokowanie Produktu
Zdjęcia: JM za TVP
Dwa dni później (16.02.2021 Wiadomości 19.30) temat sondy ulicznej dotyczył, pomysłu likwidacji TVP Info i co przechodzień o tym myśli.
Wiadomości TVP Lokowanie Produktu
Zdjęcia: JM za TVP
Powstaje pytanie: czy sieć płaci za lokowanie loga w głównym wydaniu Wiadomości TVP, a jeśli tak, to ile? Jeśli klient nie płaci, to dlaczego jest lokowany w Wiadomościach?
O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Agnieszkę Nowak ze Stowarzyszenia Ajentów i Franczyzobiorców.

„Po obejrzeniu tych Wiadomości i lekturze bloga wystosowałyśmy pismo do pana Jacka Kurskiego”.

Pismo do TVP w sprawie Lokowania Produktu
I przewińmy jeszcze tekst w górę zatrzymując wzrok na biało czerwonym pudełku lokowanym kiedyś w filmach. Marka stała się synonimem ekskluzywności, luksusu czy nawet prestiżu. Z czasem papierosy „lokowane” w zmyślonych obrazach zostały zakazane. Okazały się być szkodliwe dla zdrowia. Lokowana marka w Wiadomościach? To coś nowego.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *